Institutionens paedagogik
I Vietnam tager det 3 aar at uddanne
sig som teacher, hvilket er deres pendant til en en paedagog I Danmark. Det
foerste halvandet aar gaar med at laere sange, lege og hvad der ellers
forventes af dem som teachers. Sidste halvandet aar er en praktikperiode, der
foregaar I 3 forskellige institutioner. Her evalueres man af det faste
personale paa institutionen. Uddannelsen laegger mest vaegt paa praktisk
laering og ikke saa meget teori, som I den danske uddannelse.
I vores boernehave arbejdes der sammen
tvaerfagligt. Dvs. At udover de faste laerere, kommer der nogle fra et “center”
med speciale I boern med nedsat funtionsevne. Disse laerere har som saadan ikke
en anden uddannelse, men har lavet speciale inden for dette omraade. Nogle laerere
tager yderligere to aar paa universitetet som en overbygning. Dette giver mere
I loen, og andre jobmuligheder. Dette betales dog fra egen lomme.
Der kommer ogsaa folk udefra med speciale I dans, kung fu, musik og
billedkunst.
Bornehavens paedagogik beskriver de som
procesorienteret fremfor resultatorienteret. Dette har vi dog svaert ved at se,
da det meste af undervisningen gaar med at oeve shows og lave udstillingsting
saa foraeldre kan se “resultater”. Regeringen har ved lov vedtaget hvilke maal
der skal vaere opfyldt paa et skoleaar. Det er op til institutionen selv at
planlaegge hvordan disse maal naaes. Der afholdes “teachers day” sidst
paa aaret hvor laerernes arbejde vurderes. Hvis de ikke har udfoert de
ordentligt kan de blive sat ned I loen. Der kommer folk fra hojere instanser og
vurdere laerernes arbejde.
Vores boernehave er meget
skoleorienteret. Man kan sige at de her laerer boernene det samme som man i
Danmark ville laere i 1. Klasse. Det handler mest om at de skal vaere klar til
at starte i skole som 6 aarige. Derfor er der meget tal og bogstavlaering og
ikke saa meget sociale kompetencer.
Paedagogikken er selvfoelgelig sat aar
tilbage i forhold til danske standarder. Derfor findes der stadig tvangsfodring
(boernene skal spise op og bliver madet af de voksne), mild fysisk afstraffelse
og trusler saasom at laererne ”sladrer” til foraeldrene. Vi synes dog de er
dygtige til at ”styre” 35-40 boern i et meget lille klasselokale. Vi er
imponerede over hvor mange forskellige faste aktiviteter de har til boernene,
men det maa dog siges at det gaar ud over boernenes frie leg som naermest er
ikke eksisterende.
Generelt kan man sige at det for
boernene handler om at vaere stille og hoere efter. Alt er voksenstyret, baade
leg og laering, og det handler mest om at skabe resultater. Vi savner lidt at
boernene for lov til vaere medbestemmende til dagens aktiviteter og i det hele
taget laerer sig selv og hinanden at kende paa egen haand. Men hverdagen er saa
praecist skemalagt at der ikke er tid til det.
Kasper og Mikkel
Ingen kommentarer:
Send en kommentar